Få flere medlemmer med digital tilmelding til prøvetræning og automatiseret opfølgning
1.1. Motivu Aps, CVR-nr. 38590022, Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte (i det følgende benævnt ”Motivu”, ”vi”, eller ”os”) stiller en kommunikationsplatform til rådighed via hjemmesiden www.motivu.dk ((herefter ”Platformen”). Motivu formidler kontakten mellem administratorer af foreninger eller virksomheder, som kan udbyde træninger og privatpersoner som kan tilmelde sig træninger.
1.2. Ved at oprette dig som bruger af Platformen accepterer du (herefter ”Brugeren”, ”dig”, ”du”) at overholde og være bundet af disse brugervilkår (herefter "Brugervilkår(ene)"). Brugervilkårene regulerer din adgang til og brug af Platformen og udgør en bindende juridisk aftale mellem dig og Motivu.
2.1. ”Brugere”: Der er fire typer af Brugere på Platformen: Almindelige Brugere, Trænere, Ambassadører og Administratorer. Hver bruger kan være oprettet som én eller flere typer af bruger. Termerne har den betydning, der er beskrevet i det følgende:
2.2. ”Almindelige Brugere” kan tilmelde sig træninger på Platformen.
2.3. “Trænere” kan se hvilke personer der har tilmeldt sig prøvetræninger i den respektive klub og kan markere om de er fremmødt til prøvetræningen.
2.4. “Ambassadører” kan dele foreningens træninger og optjene point via en personlig reference kode.
2.5. ”Administratorer” kan oprette og udbyde træninger på Platformen på vegne af foreninger eller virksomheder.
2.6. ”Brugerens Indhold” betyder tekst, grafik, billeder, logoer, information, data eller andet, som Brugeren uploader på Platformen.
2.7. Betingelserne indeholder to dele: Del I, indeholder de alment gældende brugervilkår, der gælder for alle Brugere. Del II, indeholder de supplerende betingelser, der i tillæg til Del I, også gælder for Administratorer.
3.1. Motivu stiller alene Platformen til rådighed for Brugere og Administratorer, men indgår ikke som part i disses aftaler. Motivu er udelukkende formidler af kontakten mellem Brugerne. Eventuelle uoverensstemmelser vedrørende aftaler mellem Brugerne vedrører derfor kun disse parter. Motivu kan ikke gøres ansvarlig for Brugerens henholdsvis Administratorens misligholdelse af en indgået aftale. Dette gælder selvom en Bruger ikke opfylder kravene til registrering på Platformen.
4.1. Du kan oprette en Almindelig Bruger ved at tilmelde dig en prøvetræning
4.2. Når du opretter en ny brugerkonto, som Træner, Ambassadør eller Administrator, skal du også vælge et kodeord, som skal benyttes, når du logger på Motivu. Det valgte kodeord er personligt og må ikke overdrages til andre. Du har pligt til at sørge for at kodeordet ikke eksponeres overfor tredjepart. Skulle dette ske, er du forpligtiget til at underrette Motivu herom. Vi kan ændre kodeordet, såfremt vi vurderer, at der er risiko for, at det er kompromitteret eller benyttes i strid med vores Brugervilkår. Du kan også selv rette dit kodeord til et nyt, når du er logget ind.
4.3. Når du som bruger tilmelder dig en træning ved at indtaste dine kontaktinformationer (fornavn, efternavn, e-mail adresse og telefonnummer), oprettes automatisk en brugerkonto til dig.
4.4. Som bruger kan du også oprette en brugerkonto til et barn som du er forældre eller værge for (under 16 år), som administreres via din brugerkonto.
4.5. Det er gratis at oprette alle typer af brugere på Platformen.
5.1. Du kan tilmelde dig en træning ved at indtaste dine oplysninger på siden for den pågældende træning.
6.1. Hvis du vil afmelde dig træningen, skal du kontakte træneren eller Administratoren for den træning du har tilmeldt dig. Du vil få tilsendt kontaktoplysninger på vedkommende du skal henvende dig til per e-mail når du har tilmeldt dig en træning.
6.2. Hvis du afmelder træningen, vil du miste din plads på holdet og muligvis ikke kunne tilmelde dig holdet igen.
7.1. Motivu udbyder en kommunikationsplatform og Motivu påtager sig intet ansvar udover dette. Det sker på dit eget ansvar, når du bruger Platformen.
7.2. Motivu er ikke involveret i aftalerne mellem Brugere(n) og Administratore(n), og Motivu kan dermed ikke stilles til ansvar for eventuelle uoverensstemmelser mellem Brugerne. Motivu påtager sig intet ansvar i forbindelse med Brugernes aftaler om deltagelse i eller udbud af træninger.
7.3. Motivu kan ikke drages til ansvar for Indhold på Platformen.
7.4. Motivu kan ikke drages til ansvar for en Administrators manglende ret til at udbyde træningen på en given lokation. Det er alene op til Administratoren, at undersøge og ansøge om tilladelse til, at udbyde træningen på givne lokationer.
7.5. Motivu kan ikke drages til ansvar for, hvis en Administrator ikke har rettigheder til at udbyde en given aktivitet og eventuelt ikke har indhentet de fornødne licenser for, at måtte udbyde givne aktiviteter.
7.6. Idet Motivu ikke er part i aftalen mellem Brugerne, kan Motivu desuden ikke gøres ansvarlig, hvis Brugere, Trænere, Ambassadører og Administratorer, uanset årsag, helt eller delvist ikke opfylder deres forpligtelser over for hinanden. Såfremt Brugere ikke opfylder deres forpligtelser i henhold til deres indbyrdes aftale, skal reklamationer og krav rettes direkte overfor den pågældende Bruger uden ugrundet ophold.
7.7. Motivu kan altså ikke gøres erstatningsansvarlig som følge af økonomisk tab, person- og/eller tingsskade, som Brugeren måtte lide i forbindelse med brugen af Platformen eller det tab, som Brugeren måtte lide i forbindelse med Brugernes aftaler om deltagelse i eller udbud af træninger.
7.8. Ovenstående ansvarsfraskrivelse gælder medmindre andet følger af dansk rets ufravigelige regler. Hvis en bestemmelse under dette punkt skulle være ugyldig eller på anden måde ikke kan håndhæves efter dansk rets ufravigelige regler, skal bestemmelsen anses for erstattet med en gyldig og retskraftig bestemmelse, som bedst afspejler formålet og indholdet af den originale bestemmelse.
8.1. Såfremt Brugeren misligholder Brugervilkårene, kan Motivu kræve erstatning efter dansk rets almindelige regler.
9.1. Platformen er almindeligvis tilgængelig via Internettet 24 timer i døgnet, året rundt.
9.2. Motivu er ikke ansvarlig, hvis Platformen i kortere eller længere perioder ikke er tilgængelig, dette gælder også for forhold udenfor Motivus kontrol.
9.3. Adgang til Platformen vil blive afbrudt i forbindelse med opdateringer og ændringer. Arbejde med opdateringer og ændringer vil blive forsøgt udført i de tidsrum, hvor der er færrest brugere, der benytter Platformen.
10.1. Alle immaterielle rettigheder, herunder eneretten til tilgængeliggørelse for almenheden og eksemplarfremstilling af Indhold, herunder, men ikke begrænset til tekst, grafik og billeder, design m.m. på Platformen tilhører uden begrænsninger Motivu.
10.2. Du accepterer og garanterer, at du har (i) alle påkrævede rettigheder til at uploade dit Indhold på Platformen, og (ii) at Motivu ikke skal indhente licenser fra en tredjepart for at gøre brug af dit Indhold, (iii) at dit Indhold ikke krænker tredjemands rettigheder, herunder immaterielle rettigheder, og (iv) at dit Indhold overholder disse Brugervilkår og den til enhver tid gældende lovgivning.
11.1. Motivu opbevarer de oplysninger, som Brugeren selv har oplyst i forbindelse med oprettelse af en Bruger på Platformen, herunder navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer etc. Motivu foretager registreringen af Brugerens personoplysninger med det formål at kommunikere med Brugeren vedrørende brugen af Platformen.
11.2. Såfremt en bruger tilmelder sig en træning, videregiver Motivu oplysninger om brugerens navn, e-mailadresse og telefonnummer til idrætsforeningens/virksomhedens administrator(er) og træner(er). Dette gøres med henblik på at lette kommunikationen parterne imellem.
11.3. Såfremt en bruger tilmelder sig en træning, videregiver Motivu ligeledes oplysninger om administrator og/eller træners navn, e-mailadresse og telefonnummer til den tilmeldte. Dette gøres med henblik på at lette kommunikationen parterne imellem.
11.4. Med undtagelse af 11.2 og 11.3, videregiver Motivu ikke Brugerens oplysninger til tredjepart, medmindre det er påkrævet i henhold til lov – og myndighedskrav.
11.5. Personoplysningerne opbevares i det tidsrum, der er tilladt i henhold til databeskyttelsesforordningen, og vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring.
11.6. Brugeren kan i henhold til persondataloven altid anmode om at få oplysning om og indsigt i, hvilke oplysninger Motivu har registreret samt gøre indsigelse mod en registrering.
11.7. Motivu indsamler kun oplysninger om Brugeren og Brugerens enheder ved brug af cookies.
11.8. Motivus Persondata – og cookiepolitik kan læses her.
11.9. Den dataansvarlige for Brugerens oplysninger er Motivu, CVR-nr. 38590022, , Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte.
12.1. Motivu kan til enhver tid ændre i disse betingelser.
12.2. De til enhver tid gældende Brugervilkår er tilgængelige på Platformen under menupunktet Indstillinger.
13.1. Enhver tvist med Motivu og Brugerne, som ikke kan løses i mindelighed, skal løses efter dansk ret ved Københavns Byret som aftalt værneting.
14.1. Du kan kontakte vores kundeservice på kontakt@motivu.dk
15.1. Hvis du vil udbyde træninger på vegne af en virksomhed eller forening, kan du oprette en administratorprofil via motivu.dk.
15.2. Hvis du vil være med-administrator af en eksisterende virksomheds- eller foreningsprofil, skal du kontakte den eksisterende administrator, som kan tilføje dig ved at indtaste dit navn og e-mail adresse. Du vil herefter få tilsendt et link, hvor du skal godkende brugerbetingelserne. Herefter vil du være med-administrator.
15.3. Som Administrator, kan du udbyde træninger på vegne af en forening eller virksomhed, hvorfor der i tillæg til Brugervilkårene, Del I, gælder disse supplerende Brugervilkår, Del II, for de særlige forhold, der gør sig gældende som Administratorer.
15.4. Du accepterer, at du som Administrator, er ansvarlig for den træning, du udbyder. Du forstår og accepterer, at en aftale indgået mellem dig og en anden Bruger via Platformen, er en aftale mellem dig og Brugeren, som Motivu ikke er part i.
15.5. Motivu forbeholder sig retten til, uden forudgående varsel, at fjerne, ændre eller deaktivere enhver træning, som du udbyder, uanset årsag, herunder træninger der efter Motivus eget skøn anses for anstødelige eller af anden grund, er i strid med Brugervilkårene eller på anden måde skadelige for Platformen.
16.1. Administratorer er ansvarlige for at indhente alle nødvendige tilladelser, licenser, certifikater, uddannelse etc., der er nødvendige for at undervise i den udbudte træning, herunder tilladelser til at udføre træningen på en given location. Motivu påtager sig intet ansvar, hvis Træneren mangler nødvendige kvalifikationer, tilladelser, licenser, certifikater, uddannelse eller på anden måde ikke opfylder gældende love, regler, sædvaner eller bestemmelser.
16.2. Administratoren er ansvarlig for at være behørigt forsikringsdækket i relation til at undervise i den udbudte træning.
16.3. Administratoren accepterer, at Motivu ikke tilbyder nogen form for erstatning, hverken for medicinsk behandling eller for personskade eller anden skade, hvis Brugeren kommer til skade, som følge af den træning, de har deltaget i, jfr. også 7 under Del I.
Denne aftale fastsætter de rettigheder og forpligtelser, som finder anvendelse, når databehandleren foretager behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige.
Aftalen er udformet med henblik på parternes efterlevelse af artikel 28, stk. 3, i EuropaParlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (Databeskyttelsesforordningen), som stiller specifikke krav til indholdet af en databehandleraftale.
Databehandlerens behandling af personoplysninger sker med henblik på opfyldelse af parternes ”hovedaftale” om udførelse af digital markedsføring. Databehandleraftalen og ”hovedaftalen” er indbyrdes afhængige, og kan ikke opsiges særskilt. Databehandleraftalen kan dog – uden at opsige ”hovedaftalen” – erstattes af en anden gyldig databehandleraftale.
Denne databehandleraftale har forrang i forhold til eventuelle tilsvarende bestemmelser i andre aftaler mellem parterne, herunder i ”hovedaftalen”.
Til denne aftale hører fire bilag. Bilagene fungerer som en integreret del af databehandleraftalen. Databehandleraftalens Bilag A indeholder nærmere oplysninger om behandlingen, herunder om behandlingens formål og karakter, typen af personoplysninger, kategorierne af registrerede og varighed af behandlingen.
Databehandleraftalens Bilag B indeholder den dataansvarliges betingelser for, at databehandleren kan gøre brug af eventuelle underdatabehandlere, samt en liste over de eventuelle underdatabehandlere, som den dataansvarlige har godkendt.
Databehandleraftalens Bilag C indeholder en nærmere instruks om, hvilken behandling databehandleren skal foretage på vegne af den dataansvarlige (behandlingens genstand), hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der som minimum skal iagttages, samt hvordan der føres tilsyn med databehandleren og eventuelle underdatabehandlere.
Databehandleraftalens Bilag D indeholder parternes eventuelle regulering af forhold, som ikke ellers fremgår af databehandleraftalen eller parternes ”hovedaftale”.
Databehandleraftalen med tilhørende bilag opbevares skriftligt, herunder elektronisk af begge parter. Denne databehandleraftale frigør ikke databehandleren for forpligtelser, som efter databeskyttelsesforordningen eller enhver anden lovgivning direkte er pålagt databehandleren.
Den dataansvarlige har overfor omverdenen (herunder den registrerede) som udgangspunkt ansvaret for, at behandlingen af personoplysninger sker indenfor rammerne af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Den dataansvarlige har derfor både rettighederne og forpligtelserne til at træffe beslutninger om, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages behandling.
Den dataansvarlige er blandt andet ansvarlig for, at der foreligger hjemmel til den behandling, som databehandleren instrueres i at foretage.
Databehandleren må kun behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt; i så fald underretter databehandleren den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser, jf. art 28, stk. 3, litra a.
Databehandleren underretter omgående den dataansvarlige, hvis en instruks efter databehandlerens mening er i strid med databeskyttelsesforordningen eller databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret.
Databehandleren sikrer, at kun de personer, der aktuelt er autoriseret hertil, har adgang til de personoplysninger, der behandles på vegne af den dataansvarlige. Adgangen til oplysningerne skal derfor straks lukkes ned, hvis autorisationen fratages eller udløber.
Der må alene autoriseres personer, for hvem det er nødvendigt at have adgang til personoplysningerne for at kunne opfylde databehandlerens forpligtelser overfor den dataansvarlige.
Databehandleren sikrer, at de personer, der er autoriseret til at behandle personoplysninger på vegne af den dataansvarlige, har forpligtet sig til fortrolighed eller er underlagt en passende lovbestemt tavshedspligt.
Databehandleren skal efter anmodning fra den dataansvarlige kunne påvise, at de relevante medarbejdere er underlagt ovennævnte tavshedspligt.
Databehandleren iværksætter alle foranstaltninger, som kræves i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 32, hvoraf det bl.a. fremgår, at der under hensyntagen til det aktuelle niveau, implementeringsomkostningerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder skal gennemføres passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici.
Ovenstående forpligtelse indebærer, at databehandleren skal foretage en risikovurdering, og herefter gennemføre foranstaltninger for at imødegå identificerede risici. Der kan herunder bl.a., alt efter hvad der er relevant, være tale om følgende foranstaltninger:
Databehandleren skal i forbindelse med ovenstående – i alle tilfælde – som minimum iværksætte det sikkerhedsniveau og de foranstaltninger, som er specificeret nærmere i denne aftales Bilag C. Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse eller lign. i forbindelse med den dataansvarliges eller databehandlerens efterfølgende krav om etablering af yderligere sikkerhedsforanstaltninger vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D.
Databehandleren skal opfylde de betingelser, der er omhandlet i databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk. 2 og 4, for at gøre brug af en anden databehandler (underdatabehandler).
Databehandleren må således ikke gøre brug af en anden databehandler (underdatabehandler) til opfyldelse af databehandleraftalen uden forudgående specifik eller generel skriftlig godkendelse fra den dataansvarlige.
I tilfælde af generel skriftlig godkendelse skal databehandleren underrette den dataansvarlige om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller erstatning af andre databehandlere og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse mod sådanne ændringer.
Den dataansvarliges nærmere betingelser for databehandlerens brug af eventuelle underdatabehandlere fremgår af denne aftales Bilag B.
Den dataansvarliges eventuelle godkendelse af specifikke underdatabehandlere er anført i denne aftales Bilag B.
Når databehandleren har den dataansvarliges godkendelse til at gøre brug af en underdatabehandler, sørger databehandleren for at pålægge underdatabehandleren de samme databeskyttelsesforpligtelser som dem, der er fastsat i denne databehandleraftale, gennem en kontrakt eller andet retligt dokument i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, hvorved der navnlig stilles de fornødne garantier for, at underdatabehandleren vil gennemføre de passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger på en sådan måde, at behandlingen opfylder kravene i databeskyttelsesforordningen. Databehandleren er således ansvarlig for så vidt muligt – igennem indgåelsen af en underdatabehandleraftale – at pålægge en eventuel underdatabehandler mindst de forpligtelser, som databehandleren selv er underlagt efter databeskyttelsesreglerne og denne databehandleraftale med tilhørende bilag.
Underdatabehandleraftalen og eventuelle senere ændringer hertil sendes – efter den dataansvarliges anmodning herom i kopi til den dataansvarlige, som herigennem har mulighed for at sikre sig, at der er indgået en gyldig aftale mellem databehandleren og underdatabehandleren. Eventuelle kommercielle vilkår, eksempelvis priser, som ikke påvirker det databeskyttelsesretlige indhold af underdatabehandleraftalen, skal ikke sendes til den dataansvarlige.
Databehandleren skal i sin aftale med underdatabehandleren indføje den dataansvarlige som begunstiget tredjemand i tilfælde af databehandlerens konkurs, således at den dataansvarlige kan indtræde i databehandlerens rettigheder og gøre dem gældende over for underdatabehandleren, f.eks. så den dataansvarlige kan instruere underdatabehandleren om at foretage sletning eller tilbagelevering af oplysninger.
Hvis underdatabehandleren ikke opfylder sine databeskyttelsesforpligtelser, forbliver databehandleren fuldt ansvarlig over for den dataansvarlige for opfyldelsen af underdatabehandlerens forpligtelser.
Databehandleren må kun behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige, herunder for så vidt angår overførsel (overladelse, videregivelse samt intern anvendelse) af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt; i så fald underretter databehandleren den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser, jf. art 28, stk. 3, litra a.
Uden den dataansvarliges instruks eller godkendelse kan databehandleren – indenfor rammerne af databehandleraftalen derfor bl.a. ikke; videregive personoplysningerne til en dataansvarlig i et tredjeland eller i en international organisation, overlade behandlingen af personoplysninger til en underdatabehandler i et tredjeland, lade oplysningerne behandle i en anden af databehandlerens afdelinger, som er placeret i et tredjeland.
Den dataansvarliges eventuelle instruks eller godkendelse af, at der foretages overførsel af personoplysninger til et tredjeland, vil fremgå af denne aftales Bilag C.
Databehandleren bistår, under hensyntagen til behandlingens karakter, så vidt muligt den dataansvarlige ved hjælp af passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, med opfyldelse af den dataansvarliges forpligtelse til at besvare anmodninger om udøvelsen af de registreredes rettigheder som fastlagt i databeskyttelsesforordningens kapitel 3.
Dette indebærer, at databehandleren så vidt muligt skal bistå den dataansvarlige i forbindelse med, at den dataansvarlige skal sikre overholdelsen af:
Dette indebærer, at databehandleren under hensynstagen til behandlingens karakter skal bistå den dataansvarlige i forbindelse med, at den dataansvarlige skal sikre overholdelsen af:
Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse eller lignende i forbindelse med databehandlerens bistand til den dataansvarlige vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D.
Databehandleren underretter uden unødig forsinkelse den dataansvarlige efter at være blevet opmærksom på, at der er sket brud på persondatasikkerheden hos databehandleren eller en eventuel underdatabehandler.
Databehandlerens underretning til den dataansvarlige skal om muligt ske senest 24 timer efter at denne er blevet bekendt med bruddet, sådan at den dataansvarlige har mulighed for at efterleve sin eventuelle forpligtelse til at anmelde bruddet til tilsynsmyndigheden indenfor 72 timer.
I overensstemmelse med denne aftales afsnit 10.2., litra b, skal databehandleren under hensyntagen til behandlingens karakter og de oplysninger, der er tilgængelige for denne – bistå den dataansvarlige med at foretage anmeldelse af bruddet til tilsynsmyndigheden. Det kan betyde, at databehandleren bl.a. skal hjælpe med at tilvejebringe nedenstående oplysninger, som efter databeskyttelsesforordningens artikel 33, stk. 3, skal fremgå af den dataansvarliges anmeldelse til tilsynsmyndigheden:
Ved ophør af tjenesterne vedrørende behandling forpligtes databehandleren til, efter den dataansvarliges valg, at slette eller tilbagelevere alle personoplysninger til den dataansvarlige, samt at slette eksisterende kopier, medmindre EU-retten eller national ret foreskriver opbevaring af personoplysningerne.
Databehandleren stiller alle oplysninger, der er nødvendige for at påvise databehandlerens overholdelse af databeskyttelsesforordningens artikel 28 og denne aftale, til rådighed for den dataansvarlige og giver mulighed for og bidrager til revisioner, herunder inspektioner, der foretages af den dataansvarlige eller en anden revisor, som er bemyndiget af den dataansvarlige. Den nærmere procedure for den dataansvarliges tilsyn med databehandleren fremgår af denne aftales Bilag C.
Den dataansvarliges tilsyn med eventuelle underdatabehandlere sker som udgangspunkt gennem databehandleren. Den nærmere procedure herfor fremgår af denne aftales Bilag C. Databehandleren er forpligtet til at give myndigheder, der efter den til enhver tid gældende lovgivning har adgang til den dataansvarliges og databehandlerens faciliteter, eller repræsentanter, der optræder på myndighedens vegne, adgang til databehandlerens fysiske faciliteter mod behørig legitimation.
En eventuel (særlig) regulering af konsekvenserne af parternes misligholdelse af databehandleraftalen vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales Bilag D. En eventuel regulering af andre forhold mellem parterne vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales Bilag D.
Denne aftale træder i kraft ved begge parters underskrift heraf. Aftalen kan af begge parter kræves genforhandlet, hvis lovændringer eller uhensigtsmæssigheder i aftalen giver anledning hertil.
Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse, betingelser eller lignende i forbindelse med ændringer af denne aftale vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D. Opsigelse af databehandleraftalen kan ske i henhold til de opsigelsesvilkår, inkl. opsigelses-varsel, som fremgår af ”hovedaftalen”.
Aftalen er gældende, så længe behandlingen består. Uanset ”hovedaftalens” og/eller databehandleraftalens opsigelse, vil databehandleraftalen forblive i kraft frem til behandlingens ophør og oplysningernes sletning hos databehandleren og eventuelle underdatabehandlere. Underskrift
Aftalen er indgået elektronisk sammen med rammeaftalen for databehandlerens arbejde for den dataansvarlige. Databehandleraftalen og rammeaftalen er indbyrdes afhængige og kan ikke opsiges særskilt. Dog kan databehandleraftalen erstattes uden opsigelse af rammeaftalen, af en anden opdateret gyldig databehandleraftale, der i givet fald også vil blive indgået elektronisk, jf. afsnit 2, pkt. 4 ovenfor.
Parterne kan kontakte hinanden via kontaktpersoner/kontaktpunkter, der er oplyst i samme e-mail, som indeholder accept af vilkårene i nærværende databehandleraftale. Parterne er forpligtet til løbende at orientere hinanden om ændringer vedrørende kontaktpersonen/kontaktpunktet.
Formålet med databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige er:
Databehandleren udfører digital markedsføring for den dataansvarlige på følgende vertikaler:
Behandlingen omfatter følgende kategorier af registrerede:
Behandlingen har følgende varighed:
Betingelser for databehandlerens brug af eventuelle underdatabehandlere Databehandleren har den dataansvarliges generelle godkendelse til at gøre brug af underdatabehandlere. Databehandleren skal dog underrette den dataansvarlige om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller erstatning af andre databehandlere og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse mod sådanne ændringer. En sådan underretning skal være den dataansvarlige i hænde minimum 2 måneder før anvendelsen eller ændringen skal træde i kraft. Såfremt den dataansvarlige har indsigelser mod ændringerne, skal den dataansvarlige give meddelelse herom til databehandleren inden 1 måned efter modtagelsen af underretningen. Den dataansvarlige kan alene gøre indsigelse, såfremt den dataansvarlige har rimelige, konkrete årsager hertil.
Godkendte underdatabehandlere Den dataansvarlige har ved databehandleraftalens ikrafttræden godkendt anvendelsen af de underdatabehandlere, der fremgår af denne liste http://www.motivu.dk/underbehandlere
Den dataansvarlige har ved databehandleraftalens ikrafttræden specifikt godkendt anvendelsen af ovennævnte underdatabehandlere til netop den behandling, som er beskrevet ud for parten. Databehandleren kan ikke – uden den dataansvarliges specifikke og skriftlige godkendelse – anvende den enkelte underdatabehandler til en ”anden” behandling end aftalt eller lade en anden underdatabehandler foretage den beskrevne behandling.
Bilag C Instruks vedrørende behandling af personoplysninger Behandlingens genstand/ instruks Databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige sker ved, at databehandleren udfører følgende:
Facebook og LinkedIn:
Adwords:
Behandlingssikkerhed Sikkerhedsniveauet skal afspejle:
At der er tale om behandling af en mellemstor mængde almindelige personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 om "almindelige personoplysninger”, og der skal etableres et ”passende sikkerhedsniveau” i overensstemmelse hermed. Databehandleren er herefter berettiget og forpligtet til at træffe beslutninger om, hvilke tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der skal anvendes for at skabe det nødvendige (og aftalte) sikkerhedsniveau omkring oplysningerne.
Databehandleren skal dog – i alle tilfælde og som minimum – gennemføre følgende foranstaltninger, som er aftalt med den dataansvarlige (på baggrund af den risikovurdering den dataansvarlige har foretaget):
Pseudonymisering anvendes ved statistik.
Motivus medarbejdere er underlagt krav om fortrolighed og integritet og disse krav og er også en del af Motivus persondatapolitik.
Motivu har indgået databehandleraftaler med underdatabehandlere herunder også i forhold til software og systemer.
I tilfælde af en fysisk eller teknisk hændelse, har Motivu mulighed for rettidigt at genoprette tilgængeligheden af og adgangen til personoplysninger via back-up.
Effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerheden testes og afprøves regelmæssigt i samarbejde med Motivus underdatabehandlere.
Overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande finder ikke sted og skulle det blive aktuelt vil det være under iagttagelse af de påkrævede sikkerhedsforanstaltninger for usikre tredjelande
De almindelige personoplysninger opbevares på centraliseret og beskyttet vis og der er taget højde for dataminimering og begrænsning af adgang til almindelige personoplysninger
Fysisk sikring af computere og sikring af adgang til lokaliteter, hvor der behandles personoplysninger.
Ved anvendelse af hjemme-/fjernarbejdsplads er computere sikret med personligt password.
Logning registreres til brug for dokumentation af formål og lovgrundlag, da dette benyttes som en del af marketing automation.
Opbevaringsperiode/sletterutine Personoplysningerne opbevares hos databehandleren, indtil den dataansvarlige anmoder om at få oplysningerne slettet eller tilbageleveret Lokalitet for behandling Behandling af de i aftalen omfattede personoplysninger kan ikke uden den dataansvarliges forudgående skriftlige godkendelse ske på andre lokaliteter end de følgende:
Motivu ApS, Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte. Dog har medarbejderne undtagelsesvist mulighed for at foretage databehandling fra deres hjemmeadresse under iagttagelse af de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Instruks eller godkendelse vedrørende overførsel af personoplysninger til tredjelande Overførsel af personoplysninger til et tredjeland vil i givet fald finde sted under iagttagelse af de fornødne sikkerhedsforanstaltninger efter databeskyttelsesforordningens kapital 5. Nærmere procedurer for den dataansvarliges tilsyn med den behandling, som foretages hos databehandleren Den dataansvarlige eller en repræsentant for den dataansvarlige har herudover adgang til at føre tilsyn, herunder fysisk tilsyn, hos databehandleren, når der efter den dataansvarliges vurdering opstår et behov herfor.
Den dataansvarliges eventuelle udgifter i forbindelse med et fysisk tilsyn afholdes af den dataansvarlige selv. Databehandleren er dog forpligtet til at afsætte de ressourcer (hovedsageligt den tid), der er nødvendig for, at den dataansvarlige kan gennemføre sit tilsyn.
Nærmere procedurer for tilsynet med den behandling, som foretages hos eventuelle underdatabehandlere Databehandleren eller en repræsentant for databehandleren har herudover adgang til at føre tilsyn, herunder fysisk tilsyn, hos underdatabehandleren, når der efter databehandlerens (eller den dataansvarliges) vurdering opstår et behov herfor.
Udover det planlagte tilsyn, kan der føres tilsyn med underdatabehandleren, når der efter databehandlerens (eller den dataansvarliges) vurdering opstår et behov herfor.
Dokumentation for de afholdte tilsyn sendes snarest muligt til orientering hos den dataansvarlige.
1.1. Motivu Aps, CVR-nr. 38590022, Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte (i det følgende benævnt ”Motivu”, ”vi”, eller ”os”) stiller en kommunikationsplatform til rådighed via hjemmesiden www.motivu.dk ((herefter ”Platformen”). Motivu formidler kontakten mellem administratorer af foreninger eller virksomheder, som kan udbyde træninger og privatpersoner som kan tilmelde sig træninger.
1.2. Ved at oprette dig som bruger af Platformen accepterer du (herefter ”Brugeren”, ”dig”, ”du”) at overholde og være bundet af disse brugervilkår (herefter "Brugervilkår(ene)"). Brugervilkårene regulerer din adgang til og brug af Platformen og udgør en bindende juridisk aftale mellem dig og Motivu.
2.1. ”Brugere”: Der er fire typer af Brugere på Platformen: Almindelige Brugere, Trænere, Ambassadører og Administratorer. Hver bruger kan være oprettet som én eller flere typer af bruger. Termerne har den betydning, der er beskrevet i det følgende:
2.2. ”Almindelige Brugere” kan tilmelde sig træninger på Platformen.
2.3. “Trænere” kan se hvilke personer der har tilmeldt sig prøvetræninger i den respektive klub og kan markere om de er fremmødt til prøvetræningen.
2.4. “Ambassadører” kan dele foreningens træninger og optjene point via en personlig reference kode.
2.5. ”Administratorer” kan oprette og udbyde træninger på Platformen på vegne af foreninger eller virksomheder.
2.6. ”Brugerens Indhold” betyder tekst, grafik, billeder, logoer, information, data eller andet, som Brugeren uploader på Platformen.
2.7. Betingelserne indeholder to dele: Del I, indeholder de alment gældende brugervilkår, der gælder for alle Brugere. Del II, indeholder de supplerende betingelser, der i tillæg til Del I, også gælder for Administratorer.
3.1. Motivu stiller alene Platformen til rådighed for Brugere og Administratorer, men indgår ikke som part i disses aftaler. Motivu er udelukkende formidler af kontakten mellem Brugerne. Eventuelle uoverensstemmelser vedrørende aftaler mellem Brugerne vedrører derfor kun disse parter. Motivu kan ikke gøres ansvarlig for Brugerens henholdsvis Administratorens misligholdelse af en indgået aftale. Dette gælder selvom en Bruger ikke opfylder kravene til registrering på Platformen.
4.1. Du kan oprette en Almindelig Bruger ved at tilmelde dig en prøvetræning
4.2. Når du opretter en ny brugerkonto, som Træner, Ambassadør eller Administrator, skal du også vælge et kodeord, som skal benyttes, når du logger på Motivu. Det valgte kodeord er personligt og må ikke overdrages til andre. Du har pligt til at sørge for at kodeordet ikke eksponeres overfor tredjepart. Skulle dette ske, er du forpligtiget til at underrette Motivu herom. Vi kan ændre kodeordet, såfremt vi vurderer, at der er risiko for, at det er kompromitteret eller benyttes i strid med vores Brugervilkår. Du kan også selv rette dit kodeord til et nyt, når du er logget ind.
4.3. Når du som bruger tilmelder dig en træning ved at indtaste dine kontaktinformationer (fornavn, efternavn, e-mail adresse og telefonnummer), oprettes automatisk en brugerkonto til dig.
4.4. Som bruger kan du også oprette en brugerkonto til et barn som du er forældre eller værge for (under 16 år), som administreres via din brugerkonto.
4.5. Det er gratis at oprette alle typer af brugere på Platformen.
5.1. Du kan tilmelde dig en træning ved at indtaste dine oplysninger på siden for den pågældende træning.
6.1. Hvis du vil afmelde dig træningen, skal du kontakte træneren eller Administratoren for den træning du har tilmeldt dig. Du vil få tilsendt kontaktoplysninger på vedkommende du skal henvende dig til per e-mail når du har tilmeldt dig en træning.
6.2. Hvis du afmelder træningen, vil du miste din plads på holdet og muligvis ikke kunne tilmelde dig holdet igen.
7.1. Motivu udbyder en kommunikationsplatform og Motivu påtager sig intet ansvar udover dette. Det sker på dit eget ansvar, når du bruger Platformen.
7.2. Motivu er ikke involveret i aftalerne mellem Brugere(n) og Administratore(n), og Motivu kan dermed ikke stilles til ansvar for eventuelle uoverensstemmelser mellem Brugerne. Motivu påtager sig intet ansvar i forbindelse med Brugernes aftaler om deltagelse i eller udbud af træninger.
7.3. Motivu kan ikke drages til ansvar for Indhold på Platformen.
7.4. Motivu kan ikke drages til ansvar for en Administrators manglende ret til at udbyde træningen på en given lokation. Det er alene op til Administratoren, at undersøge og ansøge om tilladelse til, at udbyde træningen på givne lokationer.
7.5. Motivu kan ikke drages til ansvar for, hvis en Administrator ikke har rettigheder til at udbyde en given aktivitet og eventuelt ikke har indhentet de fornødne licenser for, at måtte udbyde givne aktiviteter.
7.6. Idet Motivu ikke er part i aftalen mellem Brugerne, kan Motivu desuden ikke gøres ansvarlig, hvis Brugere, Trænere, Ambassadører og Administratorer, uanset årsag, helt eller delvist ikke opfylder deres forpligtelser over for hinanden. Såfremt Brugere ikke opfylder deres forpligtelser i henhold til deres indbyrdes aftale, skal reklamationer og krav rettes direkte overfor den pågældende Bruger uden ugrundet ophold.
7.7. Motivu kan altså ikke gøres erstatningsansvarlig som følge af økonomisk tab, person- og/eller tingsskade, som Brugeren måtte lide i forbindelse med brugen af Platformen eller det tab, som Brugeren måtte lide i forbindelse med Brugernes aftaler om deltagelse i eller udbud af træninger.
7.8. Ovenstående ansvarsfraskrivelse gælder medmindre andet følger af dansk rets ufravigelige regler. Hvis en bestemmelse under dette punkt skulle være ugyldig eller på anden måde ikke kan håndhæves efter dansk rets ufravigelige regler, skal bestemmelsen anses for erstattet med en gyldig og retskraftig bestemmelse, som bedst afspejler formålet og indholdet af den originale bestemmelse.
8.1. Såfremt Brugeren misligholder Brugervilkårene, kan Motivu kræve erstatning efter dansk rets almindelige regler.
9.1. Platformen er almindeligvis tilgængelig via Internettet 24 timer i døgnet, året rundt.
9.2. Motivu er ikke ansvarlig, hvis Platformen i kortere eller længere perioder ikke er tilgængelig, dette gælder også for forhold udenfor Motivus kontrol.
9.3. Adgang til Platformen vil blive afbrudt i forbindelse med opdateringer og ændringer. Arbejde med opdateringer og ændringer vil blive forsøgt udført i de tidsrum, hvor der er færrest brugere, der benytter Platformen.
10.1. Alle immaterielle rettigheder, herunder eneretten til tilgængeliggørelse for almenheden og eksemplarfremstilling af Indhold, herunder, men ikke begrænset til tekst, grafik og billeder, design m.m. på Platformen tilhører uden begrænsninger Motivu.
10.2. Du accepterer og garanterer, at du har (i) alle påkrævede rettigheder til at uploade dit Indhold på Platformen, og (ii) at Motivu ikke skal indhente licenser fra en tredjepart for at gøre brug af dit Indhold, (iii) at dit Indhold ikke krænker tredjemands rettigheder, herunder immaterielle rettigheder, og (iv) at dit Indhold overholder disse Brugervilkår og den til enhver tid gældende lovgivning.
11.1. Motivu opbevarer de oplysninger, som Brugeren selv har oplyst i forbindelse med oprettelse af en Bruger på Platformen, herunder navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer etc. Motivu foretager registreringen af Brugerens personoplysninger med det formål at kommunikere med Brugeren vedrørende brugen af Platformen.
11.2. Såfremt en bruger tilmelder sig en træning, videregiver Motivu oplysninger om brugerens navn, e-mailadresse og telefonnummer til idrætsforeningens/virksomhedens administrator(er) og træner(er). Dette gøres med henblik på at lette kommunikationen parterne imellem.
11.3. Såfremt en bruger tilmelder sig en træning, videregiver Motivu ligeledes oplysninger om administrator og/eller træners navn, e-mailadresse og telefonnummer til den tilmeldte. Dette gøres med henblik på at lette kommunikationen parterne imellem.
11.4. Med undtagelse af 11.2 og 11.3, videregiver Motivu ikke Brugerens oplysninger til tredjepart, medmindre det er påkrævet i henhold til lov – og myndighedskrav.
11.5. Personoplysningerne opbevares i det tidsrum, der er tilladt i henhold til databeskyttelsesforordningen, og vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring.
11.6. Brugeren kan i henhold til persondataloven altid anmode om at få oplysning om og indsigt i, hvilke oplysninger Motivu har registreret samt gøre indsigelse mod en registrering.
11.7. Motivu indsamler kun oplysninger om Brugeren og Brugerens enheder ved brug af cookies.
11.8. Motivus Persondata – og cookiepolitik kan læses her.
11.9. Den dataansvarlige for Brugerens oplysninger er Motivu, CVR-nr. 38590022, , Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte.
12.1. Motivu kan til enhver tid ændre i disse betingelser.
12.2. De til enhver tid gældende Brugervilkår er tilgængelige på Platformen under menupunktet Indstillinger.
13.1. Enhver tvist med Motivu og Brugerne, som ikke kan løses i mindelighed, skal løses efter dansk ret ved Københavns Byret som aftalt værneting.
14.1. Du kan kontakte vores kundeservice på kontakt@motivu.dk
15.1. Hvis du vil udbyde træninger på vegne af en virksomhed eller forening, kan du oprette en administratorprofil via motivu.dk.
15.2. Hvis du vil være med-administrator af en eksisterende virksomheds- eller foreningsprofil, skal du kontakte den eksisterende administrator, som kan tilføje dig ved at indtaste dit navn og e-mail adresse. Du vil herefter få tilsendt et link, hvor du skal godkende brugerbetingelserne. Herefter vil du være med-administrator.
15.3. Som Administrator, kan du udbyde træninger på vegne af en forening eller virksomhed, hvorfor der i tillæg til Brugervilkårene, Del I, gælder disse supplerende Brugervilkår, Del II, for de særlige forhold, der gør sig gældende som Administratorer.
15.4. Du accepterer, at du som Administrator, er ansvarlig for den træning, du udbyder. Du forstår og accepterer, at en aftale indgået mellem dig og en anden Bruger via Platformen, er en aftale mellem dig og Brugeren, som Motivu ikke er part i.
15.5. Motivu forbeholder sig retten til, uden forudgående varsel, at fjerne, ændre eller deaktivere enhver træning, som du udbyder, uanset årsag, herunder træninger der efter Motivus eget skøn anses for anstødelige eller af anden grund, er i strid med Brugervilkårene eller på anden måde skadelige for Platformen.
16.1. Administratorer er ansvarlige for at indhente alle nødvendige tilladelser, licenser, certifikater, uddannelse etc., der er nødvendige for at undervise i den udbudte træning, herunder tilladelser til at udføre træningen på en given location. Motivu påtager sig intet ansvar, hvis Træneren mangler nødvendige kvalifikationer, tilladelser, licenser, certifikater, uddannelse eller på anden måde ikke opfylder gældende love, regler, sædvaner eller bestemmelser.
16.2. Administratoren er ansvarlig for at være behørigt forsikringsdækket i relation til at undervise i den udbudte træning.
16.3. Administratoren accepterer, at Motivu ikke tilbyder nogen form for erstatning, hverken for medicinsk behandling eller for personskade eller anden skade, hvis Brugeren kommer til skade, som følge af den træning, de har deltaget i, jfr. også 7 under Del I.
Denne aftale fastsætter de rettigheder og forpligtelser, som finder anvendelse, når databehandleren foretager behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige.
Aftalen er udformet med henblik på parternes efterlevelse af artikel 28, stk. 3, i EuropaParlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (Databeskyttelsesforordningen), som stiller specifikke krav til indholdet af en databehandleraftale.
Databehandlerens behandling af personoplysninger sker med henblik på opfyldelse af parternes ”hovedaftale” om udførelse af digital markedsføring. Databehandleraftalen og ”hovedaftalen” er indbyrdes afhængige, og kan ikke opsiges særskilt. Databehandleraftalen kan dog – uden at opsige ”hovedaftalen” – erstattes af en anden gyldig databehandleraftale.
Denne databehandleraftale har forrang i forhold til eventuelle tilsvarende bestemmelser i andre aftaler mellem parterne, herunder i ”hovedaftalen”.
Til denne aftale hører fire bilag. Bilagene fungerer som en integreret del af databehandleraftalen. Databehandleraftalens Bilag A indeholder nærmere oplysninger om behandlingen, herunder om behandlingens formål og karakter, typen af personoplysninger, kategorierne af registrerede og varighed af behandlingen.
Databehandleraftalens Bilag B indeholder den dataansvarliges betingelser for, at databehandleren kan gøre brug af eventuelle underdatabehandlere, samt en liste over de eventuelle underdatabehandlere, som den dataansvarlige har godkendt.
Databehandleraftalens Bilag C indeholder en nærmere instruks om, hvilken behandling databehandleren skal foretage på vegne af den dataansvarlige (behandlingens genstand), hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der som minimum skal iagttages, samt hvordan der føres tilsyn med databehandleren og eventuelle underdatabehandlere.
Databehandleraftalens Bilag D indeholder parternes eventuelle regulering af forhold, som ikke ellers fremgår af databehandleraftalen eller parternes ”hovedaftale”.
Databehandleraftalen med tilhørende bilag opbevares skriftligt, herunder elektronisk af begge parter. Denne databehandleraftale frigør ikke databehandleren for forpligtelser, som efter databeskyttelsesforordningen eller enhver anden lovgivning direkte er pålagt databehandleren.
Den dataansvarlige har overfor omverdenen (herunder den registrerede) som udgangspunkt ansvaret for, at behandlingen af personoplysninger sker indenfor rammerne af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Den dataansvarlige har derfor både rettighederne og forpligtelserne til at træffe beslutninger om, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages behandling.
Den dataansvarlige er blandt andet ansvarlig for, at der foreligger hjemmel til den behandling, som databehandleren instrueres i at foretage.
Databehandleren må kun behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt; i så fald underretter databehandleren den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser, jf. art 28, stk. 3, litra a.
Databehandleren underretter omgående den dataansvarlige, hvis en instruks efter databehandlerens mening er i strid med databeskyttelsesforordningen eller databeskyttelsesbestemmelser i anden EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret.
Databehandleren sikrer, at kun de personer, der aktuelt er autoriseret hertil, har adgang til de personoplysninger, der behandles på vegne af den dataansvarlige. Adgangen til oplysningerne skal derfor straks lukkes ned, hvis autorisationen fratages eller udløber.
Der må alene autoriseres personer, for hvem det er nødvendigt at have adgang til personoplysningerne for at kunne opfylde databehandlerens forpligtelser overfor den dataansvarlige.
Databehandleren sikrer, at de personer, der er autoriseret til at behandle personoplysninger på vegne af den dataansvarlige, har forpligtet sig til fortrolighed eller er underlagt en passende lovbestemt tavshedspligt.
Databehandleren skal efter anmodning fra den dataansvarlige kunne påvise, at de relevante medarbejdere er underlagt ovennævnte tavshedspligt.
Databehandleren iværksætter alle foranstaltninger, som kræves i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 32, hvoraf det bl.a. fremgår, at der under hensyntagen til det aktuelle niveau, implementeringsomkostningerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder skal gennemføres passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici.
Ovenstående forpligtelse indebærer, at databehandleren skal foretage en risikovurdering, og herefter gennemføre foranstaltninger for at imødegå identificerede risici. Der kan herunder bl.a., alt efter hvad der er relevant, være tale om følgende foranstaltninger:
Databehandleren skal i forbindelse med ovenstående – i alle tilfælde – som minimum iværksætte det sikkerhedsniveau og de foranstaltninger, som er specificeret nærmere i denne aftales Bilag C. Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse eller lign. i forbindelse med den dataansvarliges eller databehandlerens efterfølgende krav om etablering af yderligere sikkerhedsforanstaltninger vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D.
Databehandleren skal opfylde de betingelser, der er omhandlet i databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk. 2 og 4, for at gøre brug af en anden databehandler (underdatabehandler).
Databehandleren må således ikke gøre brug af en anden databehandler (underdatabehandler) til opfyldelse af databehandleraftalen uden forudgående specifik eller generel skriftlig godkendelse fra den dataansvarlige.
I tilfælde af generel skriftlig godkendelse skal databehandleren underrette den dataansvarlige om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller erstatning af andre databehandlere og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse mod sådanne ændringer.
Den dataansvarliges nærmere betingelser for databehandlerens brug af eventuelle underdatabehandlere fremgår af denne aftales Bilag B.
Den dataansvarliges eventuelle godkendelse af specifikke underdatabehandlere er anført i denne aftales Bilag B.
Når databehandleren har den dataansvarliges godkendelse til at gøre brug af en underdatabehandler, sørger databehandleren for at pålægge underdatabehandleren de samme databeskyttelsesforpligtelser som dem, der er fastsat i denne databehandleraftale, gennem en kontrakt eller andet retligt dokument i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, hvorved der navnlig stilles de fornødne garantier for, at underdatabehandleren vil gennemføre de passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger på en sådan måde, at behandlingen opfylder kravene i databeskyttelsesforordningen. Databehandleren er således ansvarlig for så vidt muligt – igennem indgåelsen af en underdatabehandleraftale – at pålægge en eventuel underdatabehandler mindst de forpligtelser, som databehandleren selv er underlagt efter databeskyttelsesreglerne og denne databehandleraftale med tilhørende bilag.
Underdatabehandleraftalen og eventuelle senere ændringer hertil sendes – efter den dataansvarliges anmodning herom i kopi til den dataansvarlige, som herigennem har mulighed for at sikre sig, at der er indgået en gyldig aftale mellem databehandleren og underdatabehandleren. Eventuelle kommercielle vilkår, eksempelvis priser, som ikke påvirker det databeskyttelsesretlige indhold af underdatabehandleraftalen, skal ikke sendes til den dataansvarlige.
Databehandleren skal i sin aftale med underdatabehandleren indføje den dataansvarlige som begunstiget tredjemand i tilfælde af databehandlerens konkurs, således at den dataansvarlige kan indtræde i databehandlerens rettigheder og gøre dem gældende over for underdatabehandleren, f.eks. så den dataansvarlige kan instruere underdatabehandleren om at foretage sletning eller tilbagelevering af oplysninger.
Hvis underdatabehandleren ikke opfylder sine databeskyttelsesforpligtelser, forbliver databehandleren fuldt ansvarlig over for den dataansvarlige for opfyldelsen af underdatabehandlerens forpligtelser.
Databehandleren må kun behandle personoplysninger efter dokumenteret instruks fra den dataansvarlige, herunder for så vidt angår overførsel (overladelse, videregivelse samt intern anvendelse) af personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer, medmindre det kræves i henhold til EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som databehandleren er underlagt; i så fald underretter databehandleren den dataansvarlige om dette retlige krav inden behandling, medmindre den pågældende ret forbyder en sådan underretning af hensyn til vigtige samfundsmæssige interesser, jf. art 28, stk. 3, litra a.
Uden den dataansvarliges instruks eller godkendelse kan databehandleren – indenfor rammerne af databehandleraftalen derfor bl.a. ikke; videregive personoplysningerne til en dataansvarlig i et tredjeland eller i en international organisation, overlade behandlingen af personoplysninger til en underdatabehandler i et tredjeland, lade oplysningerne behandle i en anden af databehandlerens afdelinger, som er placeret i et tredjeland.
Den dataansvarliges eventuelle instruks eller godkendelse af, at der foretages overførsel af personoplysninger til et tredjeland, vil fremgå af denne aftales Bilag C.
Databehandleren bistår, under hensyntagen til behandlingens karakter, så vidt muligt den dataansvarlige ved hjælp af passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, med opfyldelse af den dataansvarliges forpligtelse til at besvare anmodninger om udøvelsen af de registreredes rettigheder som fastlagt i databeskyttelsesforordningens kapitel 3.
Dette indebærer, at databehandleren så vidt muligt skal bistå den dataansvarlige i forbindelse med, at den dataansvarlige skal sikre overholdelsen af:
Dette indebærer, at databehandleren under hensynstagen til behandlingens karakter skal bistå den dataansvarlige i forbindelse med, at den dataansvarlige skal sikre overholdelsen af:
Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse eller lignende i forbindelse med databehandlerens bistand til den dataansvarlige vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D.
Databehandleren underretter uden unødig forsinkelse den dataansvarlige efter at være blevet opmærksom på, at der er sket brud på persondatasikkerheden hos databehandleren eller en eventuel underdatabehandler.
Databehandlerens underretning til den dataansvarlige skal om muligt ske senest 24 timer efter at denne er blevet bekendt med bruddet, sådan at den dataansvarlige har mulighed for at efterleve sin eventuelle forpligtelse til at anmelde bruddet til tilsynsmyndigheden indenfor 72 timer.
I overensstemmelse med denne aftales afsnit 10.2., litra b, skal databehandleren under hensyntagen til behandlingens karakter og de oplysninger, der er tilgængelige for denne – bistå den dataansvarlige med at foretage anmeldelse af bruddet til tilsynsmyndigheden. Det kan betyde, at databehandleren bl.a. skal hjælpe med at tilvejebringe nedenstående oplysninger, som efter databeskyttelsesforordningens artikel 33, stk. 3, skal fremgå af den dataansvarliges anmeldelse til tilsynsmyndigheden:
Ved ophør af tjenesterne vedrørende behandling forpligtes databehandleren til, efter den dataansvarliges valg, at slette eller tilbagelevere alle personoplysninger til den dataansvarlige, samt at slette eksisterende kopier, medmindre EU-retten eller national ret foreskriver opbevaring af personoplysningerne.
Databehandleren stiller alle oplysninger, der er nødvendige for at påvise databehandlerens overholdelse af databeskyttelsesforordningens artikel 28 og denne aftale, til rådighed for den dataansvarlige og giver mulighed for og bidrager til revisioner, herunder inspektioner, der foretages af den dataansvarlige eller en anden revisor, som er bemyndiget af den dataansvarlige. Den nærmere procedure for den dataansvarliges tilsyn med databehandleren fremgår af denne aftales Bilag C.
Den dataansvarliges tilsyn med eventuelle underdatabehandlere sker som udgangspunkt gennem databehandleren. Den nærmere procedure herfor fremgår af denne aftales Bilag C. Databehandleren er forpligtet til at give myndigheder, der efter den til enhver tid gældende lovgivning har adgang til den dataansvarliges og databehandlerens faciliteter, eller repræsentanter, der optræder på myndighedens vegne, adgang til databehandlerens fysiske faciliteter mod behørig legitimation.
En eventuel (særlig) regulering af konsekvenserne af parternes misligholdelse af databehandleraftalen vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales Bilag D. En eventuel regulering af andre forhold mellem parterne vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales Bilag D.
Denne aftale træder i kraft ved begge parters underskrift heraf. Aftalen kan af begge parter kræves genforhandlet, hvis lovændringer eller uhensigtsmæssigheder i aftalen giver anledning hertil.
Parternes eventuelle regulering/aftale om vederlæggelse, betingelser eller lignende i forbindelse med ændringer af denne aftale vil fremgå af parternes ”hovedaftale” eller af denne aftales bilag D. Opsigelse af databehandleraftalen kan ske i henhold til de opsigelsesvilkår, inkl. opsigelses-varsel, som fremgår af ”hovedaftalen”.
Aftalen er gældende, så længe behandlingen består. Uanset ”hovedaftalens” og/eller databehandleraftalens opsigelse, vil databehandleraftalen forblive i kraft frem til behandlingens ophør og oplysningernes sletning hos databehandleren og eventuelle underdatabehandlere. Underskrift
Aftalen er indgået elektronisk sammen med rammeaftalen for databehandlerens arbejde for den dataansvarlige. Databehandleraftalen og rammeaftalen er indbyrdes afhængige og kan ikke opsiges særskilt. Dog kan databehandleraftalen erstattes uden opsigelse af rammeaftalen, af en anden opdateret gyldig databehandleraftale, der i givet fald også vil blive indgået elektronisk, jf. afsnit 2, pkt. 4 ovenfor.
Parterne kan kontakte hinanden via kontaktpersoner/kontaktpunkter, der er oplyst i samme e-mail, som indeholder accept af vilkårene i nærværende databehandleraftale. Parterne er forpligtet til løbende at orientere hinanden om ændringer vedrørende kontaktpersonen/kontaktpunktet.
Formålet med databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige er:
Databehandleren udfører digital markedsføring for den dataansvarlige på følgende vertikaler:
Behandlingen omfatter følgende kategorier af registrerede:
Behandlingen har følgende varighed:
Betingelser for databehandlerens brug af eventuelle underdatabehandlere Databehandleren har den dataansvarliges generelle godkendelse til at gøre brug af underdatabehandlere. Databehandleren skal dog underrette den dataansvarlige om eventuelle planlagte ændringer vedrørende tilføjelse eller erstatning af andre databehandlere og derved give den dataansvarlige mulighed for at gøre indsigelse mod sådanne ændringer. En sådan underretning skal være den dataansvarlige i hænde minimum 2 måneder før anvendelsen eller ændringen skal træde i kraft. Såfremt den dataansvarlige har indsigelser mod ændringerne, skal den dataansvarlige give meddelelse herom til databehandleren inden 1 måned efter modtagelsen af underretningen. Den dataansvarlige kan alene gøre indsigelse, såfremt den dataansvarlige har rimelige, konkrete årsager hertil.
Godkendte underdatabehandlere Den dataansvarlige har ved databehandleraftalens ikrafttræden godkendt anvendelsen af de underdatabehandlere, der fremgår af denne liste http://www.motivu.dk/underbehandlere
Den dataansvarlige har ved databehandleraftalens ikrafttræden specifikt godkendt anvendelsen af ovennævnte underdatabehandlere til netop den behandling, som er beskrevet ud for parten. Databehandleren kan ikke – uden den dataansvarliges specifikke og skriftlige godkendelse – anvende den enkelte underdatabehandler til en ”anden” behandling end aftalt eller lade en anden underdatabehandler foretage den beskrevne behandling.
Bilag C Instruks vedrørende behandling af personoplysninger Behandlingens genstand/ instruks Databehandlerens behandling af personoplysninger på vegne af den dataansvarlige sker ved, at databehandleren udfører følgende:
Facebook og LinkedIn:
Adwords:
Behandlingssikkerhed Sikkerhedsniveauet skal afspejle:
At der er tale om behandling af en mellemstor mængde almindelige personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 om "almindelige personoplysninger”, og der skal etableres et ”passende sikkerhedsniveau” i overensstemmelse hermed. Databehandleren er herefter berettiget og forpligtet til at træffe beslutninger om, hvilke tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der skal anvendes for at skabe det nødvendige (og aftalte) sikkerhedsniveau omkring oplysningerne.
Databehandleren skal dog – i alle tilfælde og som minimum – gennemføre følgende foranstaltninger, som er aftalt med den dataansvarlige (på baggrund af den risikovurdering den dataansvarlige har foretaget):
Pseudonymisering anvendes ved statistik.
Motivus medarbejdere er underlagt krav om fortrolighed og integritet og disse krav og er også en del af Motivus persondatapolitik.
Motivu har indgået databehandleraftaler med underdatabehandlere herunder også i forhold til software og systemer.
I tilfælde af en fysisk eller teknisk hændelse, har Motivu mulighed for rettidigt at genoprette tilgængeligheden af og adgangen til personoplysninger via back-up.
Effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerheden testes og afprøves regelmæssigt i samarbejde med Motivus underdatabehandlere.
Overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande finder ikke sted og skulle det blive aktuelt vil det være under iagttagelse af de påkrævede sikkerhedsforanstaltninger for usikre tredjelande
De almindelige personoplysninger opbevares på centraliseret og beskyttet vis og der er taget højde for dataminimering og begrænsning af adgang til almindelige personoplysninger
Fysisk sikring af computere og sikring af adgang til lokaliteter, hvor der behandles personoplysninger.
Ved anvendelse af hjemme-/fjernarbejdsplads er computere sikret med personligt password.
Logning registreres til brug for dokumentation af formål og lovgrundlag, da dette benyttes som en del af marketing automation.
Opbevaringsperiode/sletterutine Personoplysningerne opbevares hos databehandleren, indtil den dataansvarlige anmoder om at få oplysningerne slettet eller tilbageleveret Lokalitet for behandling Behandling af de i aftalen omfattede personoplysninger kan ikke uden den dataansvarliges forudgående skriftlige godkendelse ske på andre lokaliteter end de følgende:
Motivu ApS, Toftekærsvej 13, 2820 Gentofte. Dog har medarbejderne undtagelsesvist mulighed for at foretage databehandling fra deres hjemmeadresse under iagttagelse af de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Instruks eller godkendelse vedrørende overførsel af personoplysninger til tredjelande Overførsel af personoplysninger til et tredjeland vil i givet fald finde sted under iagttagelse af de fornødne sikkerhedsforanstaltninger efter databeskyttelsesforordningens kapital 5. Nærmere procedurer for den dataansvarliges tilsyn med den behandling, som foretages hos databehandleren Den dataansvarlige eller en repræsentant for den dataansvarlige har herudover adgang til at føre tilsyn, herunder fysisk tilsyn, hos databehandleren, når der efter den dataansvarliges vurdering opstår et behov herfor.
Den dataansvarliges eventuelle udgifter i forbindelse med et fysisk tilsyn afholdes af den dataansvarlige selv. Databehandleren er dog forpligtet til at afsætte de ressourcer (hovedsageligt den tid), der er nødvendig for, at den dataansvarlige kan gennemføre sit tilsyn.
Nærmere procedurer for tilsynet med den behandling, som foretages hos eventuelle underdatabehandlere Databehandleren eller en repræsentant for databehandleren har herudover adgang til at føre tilsyn, herunder fysisk tilsyn, hos underdatabehandleren, når der efter databehandlerens (eller den dataansvarliges) vurdering opstår et behov herfor.
Udover det planlagte tilsyn, kan der føres tilsyn med underdatabehandleren, når der efter databehandlerens (eller den dataansvarliges) vurdering opstår et behov herfor.
Dokumentation for de afholdte tilsyn sendes snarest muligt til orientering hos den dataansvarlige.