Om klubben

Aarhus Fremad Atletik har tilbud til motionisten, atletikudøveren og børn & unge. Vi har Aarhus' mest kompetente atletiktrænere og eget fitnesscenter.

Aarhus Fremad Atletik har tilbud til motionisten, atletikudøveren og børn & unge. Vi har Aarhus' mest kompetente trænere og eget fitnesscenter. Aarhus Fremad Atletik består 5 forskellige holder samt et styrketræningstilbud. Klubben blev grundlagt i 1897 og har stolte atletiktraditioner med både deltagelse i OL og EM!

1) Løb og motion. Har du, som mange andre, svært ved at vurdere hvordan du skal træne, når du trækker i løbetøjet og endelig er kommet ud af døren? Løb & Motion er holdet for dig, der ønsker at kombinere løbetræning med socialt samvær. Vi er et et hold, hvor der både er plads til dig, der udelukkende løber for sundhedens skyld, og dig, der yderligere har et ønske om at træne hen imod et specifikt løbeevent eller sætte en ny personlig rekord på din favoritdistance. Mathias Knudsen er træneren og han har en ekstrem aldsig idrætsviden gennem sin kandidatgrad i idræt samt egen tilgang til elitesporten som cykelrytter. Træningerne er tirsdage og torsdage klokken 17.15 fra Vejlby Stadion.

2) Mellem/lang holdet henvender sig til den kompetitive løber der ønsker at konkurrere på distancer fra 800 m – maratonløb. Der tilbydes en fælles træningsprogramplan for hele mellem/lang gruppen, der kan individualiseres, som har fokus på udvalgte konkurrencer. Peter Johansen er træner for holdet. Han tilgår planlægningen af træningen med afsæt i videnskaben, hvor han følger med i de seneste studier indenfor idræt og sikrer sig en god progression henover sæsonen, således at atleterne ikke bliver skadet og kan performe til konkurrencerne. Vi træner tirsdage og torsdage kl. 17.15 samt lørdage kl 10:15. Mødested er Vejlby Stadion.

3) Børn og unge. Til atletik kommer du til at prøve: sprint, hækkeløb, længdespring, 3-spring, højdespring, boldkast og kuglestød. Vi er både inde i Vejlby Riis Skov Hallen, men bevæger os også udendørs. Fremads trænerteam består dels af rutinerede atletikudøvede og dygtige ungdomstrænere, som selv har stor erfaring med disciplinerne og er gode til at motivere og vejlede.
Mandage og torsdage kl. 17:00-18:00 ved sal 5 og 6 i kælderen i bygning I (Vejlby/Risskovhallen).

4) Sprint indbefatter distancer fra 60m til 400m og træningen indeholder alle de aspekter der skal til for at blive en hurtigere løber.

5) Længdespringerne trænes af Stella Jørgensen, som har været en del af den danske elite i en årrække. Længdespringerne træner også sammen med sprinterne, men den specifikke længdespringstræning foregår under kyndig vejledning fra Stella.

6) Styrketræning er en nødvendighed for en stor del af vores atleter. Som medlem af klubben får du adgang til vores styrkefaciliteter og en af landets bedste fysiske trænere, Niels Stærkjær. Niels vejleder vores atleter og tilrettelægger træningen uanset hvilken disciplin det handler om. Han har en enorm viden om styrketræning og alverdens discipliner.

Udover træningen i hverdagen arrangerer klubben et væld af sociale arrangementer, som medlemmerne kan deltage i. Klubture til løb, træningsweekender med overnatning, fartholdertjanser og meget andet.

Lidt kort historie om klubbens stiftelse tilbage i 1897: Fremad blev officielt stiftet den 12. Juni 1897 på Stjernekroen beliggende på Jægergårdsvej, med navnet Aarhus Fodsportsforening "Fremad".
Stifterne var nogle idealistiske mænd (og måske kvinder), som trænede på en tilstødende græsmark til Skanderborg landevej, hvor der lå noget, der hed Magdalene-møllen. Omklædningen blev klaret i en grøftekant. Hvis nogle forbipasserende kiggede, var man ligeglad, men løberne søgte at blive bedre organiseret og få en atletikforening. 50´erne markerede Fremad sig med et par enkelte Danske mesterskaber i længdespring.
I 1959 var Fremad nr. 4 i 1. Division i den nystartede landsturnering, hvor man forblev indtil 1963 og har siden hen ikke været repræsenteret i den bedste række.
I 60´erne løb man ikke bare en tur med Fremaddrengene. For de løb altid stærkt! De 5 DM-sejre i stafetløbene på 4*400m og danske rekorder på 4*800m og 4*1.500m, understreger kun dette. 4*400 holdet løb faktisk så stærkt, at det løb hurtigere end landsholdet; at så kun 1 fra Fremads hold kom på landsholdet kan undre. Medvirkende til sejrene var selvfølgelig også løberesset Preben Glue. Preben deltog i EM 1966 og holder i dag klubrekorderne fra 800-5.000m.

Klubbens sportsgrene

Atletik

I skrivende stund, har vi på Motivu netop nu 53 forskellige prøvetræningsmuligheder når man søger på atletik. De 53 træninger er fordelt rundt i landet, men fælles for dem alle er, at de er unikke fra forening til forening. Nogen steder er fokus på de førnævnte “klassiske” discipliner indenfor atletik, mens andre er mere fokuseret på at komme i gang - eller holde - en sund og aktiv livsstil. Når det gælder alder spænder atletik også bredt. Her er der træninger for de mindste i form af mini-atletik, på samme måde som der er atletik til det lidt ældre segment i form af Masters 30 som er til de aktive, der er +30 år. Fælles for begge hold er, at du kan forvente at gå derfra i godt humør og med sved på panden.

Du kan på motivu.dk finde hold i det meste af landet, til alle aldersgrupper og ikke mindst til alle niveauer. For nogen er det at kaste sig over atletik noget nyt, mens det for andre kan være noget de har gjort det meste af livet. For at finde det rette niveau, kan det derfor være smart at tag til en prøvetræning før man starter, men så er det jo godt at man kan melde sig til sådan en, på motivu.dk


Duellen mod dig selv men med et socialt twist
Blot fordi atletik typisk er en sport som dyrkes alene, betyder det ikke at den ikke er social. Her kan du nemlig konkurrere mod dig selv, men også med andre. De forskellige idrætsforeninger har trænere, som ikke blot står for at facelitere øvelserne, men også sikrer sig at man har muligheden for at blive bedre til det man laver.

En fed ting ved at dyrke atletik, finder man i det potentiale der er i, at lære noget nyt med andre. Det skaber en særlig forbindelse til folk, hvis man ser dem både være i tvivl om hvad de laver, men også følger deres rejse til at blive god til det. Det at være fælles om at lære noget nyt, er et strålende udgangspunkt ikke blot for gode venskaber, men også som et referencepunkt man kan være fælles om. Kan du huske da Torben ikke kunne… og så videre, er noget der kan være med til at binde folk sammen.

Med Corona nedlukningen og de problemer den skabte for atletikken, kunne man på instagram blandt dele af de foreninger på Motivu, se hvordan fællesskabet blomstrede med online træninger og det at kunne følge med i hinandens træninger fra afstand. Det er sådanne ting der er med til at gøre atletik til ikke blot en enestående træningsform, men også vidner om det fællesskab der er i atletik klubberne 


Kom nemt og godt i gang med atletik
Hvis du efter at have læst dette, har mod på at starte til atletik, så er motivu.dk det helt rette sted for dig. Vi har sørget for at sætte det hele i system for dig, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over dine muligheder, og vælge den træning som passer bedst til din eller dit barns situation. Vi tilbyder altid en gratis prøvetræning så du kvit og frit kan prøve om atletik er noget for dig eller dit barn.
For at gøre det hele nemmere, foregår alt online. Slut med at skulle finde telefonnumre eller mailadresser, nu kan du melde dig til via hjemmesiden. Det eneste du skal gøre, er at vælge det tidspunkt og den dato som passer dig bedst, og derefter udfylde kontakt information:
  • Navn
  • Efternavn
  • E-mail
  • Telefonnummer
  • Eventuelt dit barns fulde navn samt fødselsår

Om du skal springe over hæk eller kaste med tunge kugler, så starter det alt sammen med en prøvetræning. Det har vi hos Motivu gjort nemt, hurtigt og overskueligt at melde sig til en prøvetræning i din lokale atletikklub. På alle træninger kan du se hvor mange ledige pladser der er tilbage. Skulle du have spørgsmål om træningen eller om foreningen generelt, så kontakt den respektive forening. Har du spørgsmål til hvordan du booker din første prøvetræning, så tøv ikke med at kontakte os på: kontakt@motivu.dk

Løb

Det kan være svært at snørre skoene og komme ud af døren for at løbe en tur. Dagen kan have været hård, det kan være koldt udenfor og mørket falder så småt på. Det spøjse ved løb er, at man ved det er godt for en. At motionen er sund, at man har det godt når man kommer hjem og at hovedet bliver clearet så snart man har løbet de første par hundrede meter. Alligevel kan det være svært at komme afsted, men så er det jo heldigt, at du kan melde dig ind i en løbeklub for at få det sidste skub til at komme ud af døren. 

Interval, langdistance eller bare for sundheden
Det kan være med forskellige mål at man starter på at løbe. For nogen er det for at begynde at leve et sundere liv med mere motion. For andre er det målet om at løbe et specifikt løb eller distance på en god tid. For helt tredje kan det bare være for at få motion sammen med andre, men hvor det ikke kræver andet end at møde op og et par løbesko. Uagtet hvem af disse typer du eller dit barn er, så har vi på motivu.dk en løbeklub, som passer til jer.

Det kan være løbetræning for begyndere og letøvede, hvor det handler om at komme i gang med at løbe. Hos FIF Atletik & Motion foregår det med en 5-10 km distance og passer derfor godt til dem, som gerne vil løbe royal run. Det kan være Mini Runners hos HvRunners for børn i alderen 7-9 år. Det er for børn som gerne vil være aktive og lære at holde af at dyrke motion. Her er fokus - udover på løb - også på motorisk træning og det at have det sjovt med idræt. Et sidste eksempel fra motivu.dk er en personlig favorit i form af 10-20-30 løb. Det er en øvelse som ingen rigtig holder af, men som virkelig presser løberen på en fed måde. I alt sin enkelhed så handler det om at starte i 30 sekunder i et lavt tempo, derfra sætter man tempo på i 20 sekunder for at slutte med 10 sekunders sprint. Hos Blovstrød Løverne gør man det fem gange før man holder to minutters pause, for så at gøre det fem gange mere. Det er en hård, men ekstrem sund træningsform hvis fordele blandt andet er: hurtig og god kondition, øget forbrænding i op til 24 timer efter og gunstig effekt på kolesterolindholdet i blodet.

Der er altså mange forskellige typer løb, man kan melde sig til på Motivu, nu skal du bare finde den, som passer bedst til dig.

Sjovt at løbe - sjovere i fællesskab
Som nævnt i indledningen, så kan det være svært at tag sig sammen til at komme ud af døren. Der er altid en undskyldning for at lade vær, men i en klub for du en grund til at tage afsted. Det kan være det gode kammeratskab, som trækker, det kan være følelsen af pligt og det faktum at hvis man først har sagt A så har man også sagt B. Hvorom alting er, så hjælper det at være med i en klub, på lysten til at dyrke motion.

Udover en ekstra grund til at tag til træning, for du i en løbeklub også et socialt netværk som gør det hyggeligt at være til træning. Det hjælper til at man kan presse hinanden, have det sjovt med at konkurrere, men også hjælpe hinanden når benene ikke lige er som man havde håbet på. På løbeturene kan man alt efter tempo og mål få hygge snakket lidt, mens man ser naturen passere forbi. Så nu skal du bare spørge dig selv, har du virkelig lyst til at lade vær med at melde dig ind i en løbeklub? Dernæst kan du spørge dig selv hvordan du melder dig til en træning, men det har vi svaret på.


Kom nemt og godt i gang med løb
Hvis du efter at have læst dette, har mod på at starte til løb, så er motivu.dk det helt rette sted for dig. Vi har sørget for at sætte det hele i system for dig, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over dine muligheder, og vælge den træning som passer bedst til din eller dit barns situation. Vi tilbyder altid en gratis prøvetræning så du kvit og frit kan prøve om løb er noget for dig eller dit barn.
For at gøre det hele nemmere, foregår alt online. Slut med at skulle finde telefonnumre eller mailadresser, nu kan du melde dig til via hjemmesiden. Det eneste du skal gøre, er at vælge det tidspunkt og den dato som passer dig bedst, og derefter udfylde kontakt information:
  • Navn
  • Efternavn
  • E-mail
  • Telefonnummer
  • Eventuelt dit barns fulde navn samt fødselsår

Det kan være hårdt nok at komme i gang med at løbe, så lad det være knap så hårdt at melde sig til en træning. Hos Motivu har vi gjort nemt, hurtigt og overskueligt at melde sig til en prøvetræning i din lokale løbeklub. På alle træninger kan du se hvor mange ledige pladser der er tilbage. Skulle du have spørgsmål om træningen eller om foreningen generelt, så kontakt den respektive forening. Har du spørgsmål til hvordan du booker din første prøvetræning, så tøv ikke med at kontakte os på: kontakt@motivu.dk

God fornøjelse med starten på din løbetur!


Klubben er en del af

Aarhus kommune

Find din næste idræt i Aarhus! 
Klubberne i Aarhus Kommune er parate til at tage imod nye medlemmer, der ønsker at komme til en prøvetræning og få mere motion i hverdagen. Børn, unge, voksne og seniorer er velkomne i de aarhusianske idrætsforeninger til en gratis prøvetræning, hvor de kan finde sig et nyt fælleskab. På siden Motivu.dk/aarhus har vi samlet alle tilgængelige og aktive prøvetræninger, som du eller dit barn kan tilmelde sig.

Der er masser af gode muligheder for, at være finde din eller dit barns næste sportsgren og klub i Aarhus Kommune. Hvis du for eksempel har svært ved at stå stille og gerne vil udfordre dig selv i forskellige discipliner, så kan du melde dig ind i Atletik klubberne, Aarhus 1900 Atletik og løb & Aarhus Fremad Atletik. Aarhus Fremad Atletik består af 5 forskellige hold samt et styrketræningstilbud. Klubben blev grundlagt i 1897 og har stolte atletiktraditioner med både deltagelse i OL og EM, men har også plads for nybegyndere. Det kan man blandt andet se igennem deres tilbud på Motivu, som blandt andet byder på: Sprinttræning, Løb for letøvede og Løb for øvede. Er man ikke så meget til Atletik og løb, men mere frisk på en cykeltur, noget bueskydning eller mandagsyoga, så kan man melde sig ind i Beder-Malling Idrætsforening. De har over 20 forskellige spændende aktiviteter med hver deres speciale. Alt fra brætspil, e-sport, badminton, tennis, gymnastik, håndbold, fodbold, basket, fitness, spinning, badminton, volleyball, skydning, petanque, krolf, løb og motion, orienteringsløb, crosstræning, basket, atletik og bueskydning. Så der findes ingen undskyldning for ikke at bevæge sig ned og prøve en prøvetræning hos Beder-Malling Idrætsforening.

Er du mere til basketball kan du helt sikkert finde den perfekte træning hos en af de 4 klubber i Aarhus Kommune. Her kan du melde dig ind i klubberne som Viby Basket, Harlev Basket, AGF Basket og Egaa Eagles, som tilbyder Basketball træning for børn, unge, voksne og seniorer. Fælles for en god baskettræning i klubberne er øget fokus på det sociale samvær, samtidig med man hygger sig gevaldigt når man er der. Skulle man se mere frem til en kop kaffe eller øl/vand i caféen når man har dunket sit hold til sejr, er dette også en stor del af at komme til træning. Uagtet af hvilket humør du møder ind med, er du garanteret at gå fra en træning med meter i benene og et stort smil på læben, især hvis du har været til en vaskeægte Champions League træning hos Skovbakken Bears.

Er det tid til at få styrket koncentrationsevnen, skudøjet og de sociale fællesskaber hos nogle af skytteklubberne i Aarhus Kommune? Tænker du at blive bedre til at skyde eller måske prøve det for første gang? Hos Skytteklubben DSB/ASF og Århus Riffelskytte Klub kan du melde dig til en gratis skydetræning,

Udover de nævnte klubber og træninger kan du finde en masse andet godt som helt sikkert er noget for dig. Tag også et kig på AGF Svømning, Aarhus Snooker og Pool Klub, Lystrup Svømning, Jysk Akademisk Fægteklub, Aarhus Badmintonklub (AB), Ishockey Klubben Aarhus og mange flere er klar til at tage imod nye prøvemedlemmer.

Sådan finder du hold som passer til dig
Du kan nøjes med at indtaste din (eller dit barns) alder, så vises alle de aktiviteter som matcher det ønskede alderstrin. Du kan også indtaste din adresse, hvorved du vil kunne se hvor langt der er til de respektive træninger. Vil du gerne nøjes med at se specifikke idrætsgrene, så kan du tilføje sportsgrene som kriterier. Endeligt har du også muligheden for at vælge specifikke ugedage eller tidsrum, hvor det passer bedst ind i din kalender. Hvis du eksempelvis har et barn på 4 år, så kan du hurtigt få et overblik over relevante træninger til en 4-årig indenfor 5 km. radius, som ligger på mandag og onsdag eftermiddage, som passer ind i din kalender.

Læs mere Luk