Om klubben

Klub alias: BJJK

Vi er en social klub med plads til alle. Vi træner målrettet og engageret med både en bredde- og en elite linje, hvor der også er plads til smil og sjov

Træningstider:

Mandag kl. 16.45-17.45: Rollinger (begyndere - fra 0.-3. klasse)
Mandag kl. 17.45-18.45: Rollinger (øvede - fra 0.-3. klasse)
Mandag kl. 18.45-20.45: Kamptræning

Tirsdag kl. 17.00-18.00: Børn (4.-6. klasse)
Tirsdag kl. 18.15-19.45: Ungdom/voksne (fra 7. evt. 8. klasse)

Onsdag kl. 17.45-18.45: Rollinger (øvede - fra 0.-3. klasse)
Onsdag kl. 18.45-20.45: Kamptræning

Torsdag kl. 17.00-18.00: Børn (4.-6. klasse)
Torsdag kl. 18.15-19.45: Ungdom/voksne (fra 7. evt. 8. klasse)


Hvad får du ud af ju-jutsu?:

Når du dyrker Ju-Jitsu, vil du gradvist mærke:
• Større fysisk styrke og mental robusthed, når du lærer at forsvare dig selv
• Øget selvtillid og bedre balance for både krop og sind, da vi fokuserer på begge dele i træningen
• Større mod, målrettethed og selvdisciplin, da vi udfordrer os selv og hinanden
• Bedre kondition, smidighed og kropsbevidsthed, fordi vi har det sjovt og træner alsidigt
• Større tryghed i hverdagen, i takt med at du bliver fortrolig med selvforsvarsteknikkerne
• ... og du får venner for livet!


Hvor stammer ju-jutsu fra?:

Våbenløst forsvar fra Japan:

Vi hører første gang om våbenløst forsvar i Japan allerede omkring år 1000 e.Kr. Men det var først fra 1500-tallet og frem til 1876, at Ju-Jitsu blev videreudviklet af samuraierne i Japan.

De japanske samuraier:

I Japan var samuraierne landets særlige sværd-adel, som stort set havde eneret på at bære våben og bruge disse. Samuraierne var en mellemting mellem politi og soldater, og de opbyggede et meget omfattende kampsystem. De brugte en metode, der byggede på nærkamp med slag – enten ubevæbnet eller med anvendelse af mindre våben. Metoden blev brugt til defensivt eller offensivt at tøjle en eller flere ubevæbnede eller småt bevæbnede modstandere. Da Japan imidlertid omkring 1850 ikke havde deltaget i større krige i næsten 300 år, samtidig med at der kom nye krigsformer med skydevåben, betød det, at to modstandere nu sjældent mødtes i kamp mand mod mand. Det blev derfor klart for samuraierne, at nærangreb – udelukkende med slag – hurtigt ville blive ineffektivt. Derfor udviklede de Ju-Jitsu til den form vi kender i dag, hvor den mest effektive metode for Ju-Jitsu-udøveren er at pacificere sin modstander ved også at benytte låse, kast og stranguleringer. Disse teknikker blev bygget på princippet om at udnytte modstandernes egne kræfter imod dem selv.

Nutidens Ju-Jitsu:

Samuraiernes betydning og anseelse dalede således langsomt, frem mod 1876, hvor de helt blev frataget
deres beskyttede position i samfundet ved lov. Men deres kampsportssystem, Ju-Jitsu, fortsatte en stille
tilværelse frem til slutningen af 1900-tallet, hvor sporten igen fandt sin opblomstring – først i Japan og
siden i Europa, og efter 2. verdenskrig kom Ju-Jitsu for alvor ud blandt den bredere befolkning.

Ju-Jitsu i Danmark:

Ju-Jitsu er fællesbetegnelsen for stilarterne Ju-Jutsu og Jiu-Jitsu, der er de bæltegradueringssystemer, som klubberne i Danmark træner efter. Af historiske årsager benytter klubberne i Danmark to forskellige
gradueringssystemer, hvilket skyldes, at man tidligere var organiseret hver for sig. Derfor benytter nogle
klubber betegnelsen Ju-Jutsu og andre Jiu-Jitsu.

Hvad træner vi?

Ju-Jitsu tager udgangspunkt i at være effektivt som selvforsvar på alle distancer. Der arbejdes både med
afstand til modstanderen, stående med greb i modstanderen og gulvkamp med greb i modstanderen. At
træne Ju-Jitsu indebærer at træne basisteknikker fra Karate (slag, spark, parader), Judo (kast, låse,
holdegreb) og Aikido (kast, låse). Ju-Jitsu er opbygget ud fra den filosofi, at system og teknikker skal
tilpasses situationen.

Ju-Jitsu som konkurrencesport:

Ud over at være selvforsvar dyrkes Ju-Jitsu også som konkurrencesport, hvor man tester sin kunnen. Til
konkurrence dystes der fx i “Duo Games”, hvor man parvis fremviser 12 udvalgte selvforsvarsteknikker, der
bliver bedømt af et dommerpanel. En anden konkurrencegren af Ju-Jitsu er “Fighting”, hvor to kæmpere
dyster mod hinanden. Point scores med markering af slag og spark, kast og kontrolteknikker (fx holdegreb,
armlås og stranguleringer). Der dystes også i “Reaktionsbane”, hvor man tester sig selv på en rute og
forsvarer sig mod forskellige angreb undervejs.

Klubbens sportsgren

Ju-jitsu

Ju-jitsu:
Vil du gerne have sved på panden, samtidig med at du lærer hvordan du kan forsvare dig selv? Så er Ju jitsu højst sandsynligt noget for dig. Ju jitsu kommer fra Japan og bliver betegnet som en kampsportsdiciplin, med fokus på selvforsvar.
Om du er interesseret i at dyrke Ju-jitsu på konkurrenceniveau eller mere som en måde at få bevæget kroppen, er der mulighed for begge dele. Så læs med nedenfor så du kan blive klogere omkring Ju jitsu, eller tilmeld dig allerede en gratis prøvetræning med samme.


Tæt sammenhold i mere end en forstand.
Der findes flere forskellige former for Ju jitsu. Men udgangspunktet og grundværdierne er de samme, om du træner Brasiliansk Ju-jitsu eller Ju jitsu. Nemlig at man uanset sin alder og køn, skal have mulighed for at lære hvordan man kan forsvare sig selv. Hvordan man gør dette bedst muligt vil man blive undervist i af holdets instruktør.
Ju jitsu har fokus på at man skal forsvare sig selv ved at pacificere den der angriber. Dette gøres gennem teknik fremfor styrke.

På trods af at man arbejder med sin teknik fremfor sin styrke, skal du ikke tage fejl af at Ju jitsu stadigvæk er en hård sportsgren, som stiller krav til både din motorik, ballance og kondition. Det hele er noget du lærer undervejs, men det er vigtigt at understrege at både Brasiliansk Ju-jitsu og Ju jitsu er kontaktsport. Det er også derfor du kan være sikker på at komme tæt på de andre holddeltagere. Specielt når der trænes de forskellige teknikker, og man øver sig på hinanden. Men også ude for træningen er der i de fleste Ju jitsus foreninger et rigtig tæt sammenhold.

Kom nemt og godt i gang med Ju-jitsu.
Hvis du efter at have læst dette, har mod på at starte til Ju jitsu, så er motivu.dk det helt rette sted for dig. Vi har sørget for at sætte det hele i system for dig, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over dine muligheder, og vælge den træning som passer bedst til din eller dit barns situation. Vi tilbyder altid en gratis prøvetræning, så du kvit og frit, kan prøve om lige præcis Ju jitsu er det rette valg for dig eller dit barn.
For at gøre det nemmere, foregår alt online. Slut med at skulle finde telefonnumre eller mailadresser, nu kan du tilmelde via hjemmesiden. Alt du skal gøre, er at vælge det tidspunkt og den dato som passer dig bedst, og derefter udfylde kontakt informationen:

  • Navn
  • Efternavn
  • E-mail
  • Telefonnummer
  • Eventuelt dit barns fulde navn samt fødselsår

Hos Motivu har vi gjort det nemt, hurtigt og overskueligt at melde sig til en prøvetræning i din lokale Ju jitsu-klub. På alle træninger kan du se hvor mange ledige pladser der er tilbage. Skulle du have spørgsmål om træningen eller om foreningen generelt, så kontakt den respektive forening. Har du spørgsmål til hvordan du booker din første prøvetræning, så tøv ikke med at kontakte os på: kontakt@motivu.dk
God fornøjelse!

Klubben er en del af

Esbjerg kommune

Find din næste idræt i Esbjerg Kommune!
Står du uden god motion og idræt i hverdagen til dig selv eller dit barn, så har du mange fantastiske muligheder og fritidstilbud i Esbjerg Kommune. Om du har lyst til en træning badminton, skydning eller skøjter så har du mulighed for det i Esbjerg og omegn. Selvom Esbjerg er meget kendt for Danmarks femte største by, deres fiskeri og store sportspersonligheder, så har Esbjerg nogle af de bedste foreninger og sportsklubber i deres kommune.

Hvis alle torskene, makrellerne eller tunene har sat sig godt på kroppen, så er muligheden for at rasle kiloerne af en god mulighed i klubberne rundt om i Esbjerg. Det kan også ske at du er mere til ketchersport, og derfor hellere vil begive dig ud i badminton? Er du mere til en løbetur med andre, så har du muligheden for at melde dig ind i en løbeklub! Er du en vandhund der gerne vil dyrke fitness, så kan du kombinere dem og tag til aquafitness. Er dit mål med motion at opnå smidighed og en krop i balance, så kan du kaste dig over yoga. Hvis familien altid halser efter dig på jeres gåture, så kan du møde ligesindet til powerwalk. Er du mere til sving og gang, så kan du teste dig selv af på golfbanen. Her er et roligt sind din ven, når køllerne ikke gør som du ber’ dem om. Skal du lære ting du kan bruge resten af dine dage, og samtidig score duelighedsbeviser til de andre bliver misundelige, er spejder det oplagte valg for dig.

Vil du gerne være den næste Camilla Martin, Victor Axelsen eller Peter Gade så inviterer Kvaglund IF til gode badminton træninger for alle aldre og niveauer. Hver mandage og onsdage kan du tilmelde dig en gratis prøvetræning en badminton træning og komme ned i Kvaglundhallen og smashe din modstander ud. Er du mere til det elegante og kolde element, så vil en prøvetræning hos Esbjerg Skøjteklub måske passe til dit barn? 140 medlemmer skøjter regelmæssigt i Esbjerg Skøjtehal og mange af dem går på deres skøjteskole. Det kan også være du hellere vil gå ind i kampport og gå til Ju-Jutsu. Når du dyrker Ju-Jutsu i Bramning Ju-Jutsu Klub vil du gradvist mærke: Et større fysisk styrke og mental robusthed, når du lærer at forsvare dig selv. Du vil også mærke et øget selvtillid og bedre balance for både krop og sind, da der fokuseres på begge dele i træningen. Derudover et større mod, målrettethed og selvdisciplin, da de udfordrer sig selv og hinanden. Du vil få bedre kondition, smidighed og kropsbevidsthed, fordi det er sjovt og der trænes alsidigt. Men vigtigst af alt, så får du venner for livet!

Sådan finder du hold som passer til dig
Du kan nøjes med at indtaste din (eller dit barns) alder, så vises alle de aktiviteter som matcher det ønskede alderstrin. Du kan også indtaste din adresse, hvorved du vil kunne se hvor langt der er til de respektive træninger. Vil du gerne nøjes med at se specifikke idrætsgrene, så kan du tilføje sportsgrene som kriterier. Endeligt har du også muligheden for at vælge specifikke ugedage eller tidsrum, hvor det passer bedst ind i din kalender. Hvis du eksempelvis har et barn på 4 år, så kan du hurtigt få et overblik over relevante træninger til en 4-årig indenfor 5 km. radius, som ligger på mandag og onsdag eftermiddage, som passer ind i din kalender.

Læs mere Luk