Motivu DGI logo

Om os

De fleste danskere har i løbet af deres liv stiftet bekendtskab med “Forenings Danmark”. Denne tidslomme vi træder ind i, hvor tingene bliver gjort på en bestemt måde, hvor foreningen og dens medlemmer er i centrum, hvor man møder forskellige mennesker og lærer om de danske grundprincipper. Kammeratskab, glæde og det at løfte i flok, er typisk i hovedsædet i disse nærmest mytiske foreninger. De færreste af os kan huske, at vi selv har gjort det, men på et tidspunkt er vi blevet meldt ind i en forening, for at kunne dyrke den idræt vi nu havde lyst til at prøve. For mange af os var det en simplere tid, hvor de sociale medier ikke var alt dominerende og hvor man hørte om den lokale klub i avisen eller fandt den i telefonbogen. Dengang gav det mening, at man skulle ringe til en specifik person og derigennem aftale et tidspunkt, hvor man kunne komme forbi og prøve den sport man ønskede. Men som en stor troubadour engang sang “The Times They Are A-Changin’” og det gælder også for idrætsforeningerne. I dag skal alt helst foregå digitalt og jo færre kliks der skal til, desto større er chancen for nye tilmeldinger. Du kan bage det bedste brød i verden, men hvad nytte gør det, hvis ingen kommer og smager det? Det var dette problem Morten så, og som gav ham ideen til Motivu. For i Danmark har vi de bedste foreninger i verden, men vi skal være bedre til, at gøre opmærksomme på dem og gøre det nemmere at komme i gang.

Hvordan Motivu hjælper

Hos Motivu hjælper vi med, at skabe opmærksomhed omkring din forening. Så I er et reklame bureau? Nej ikke ligefrem. For udover at skabe opmærksomhed om jeres forening, gør vi det nemmere for nye medlemmer, at melde sig til træning igennem vores hjemmeside. Vi sender en besked til træneren, om at der kommer en ny deltager, og sender påmindelser til det nye prøvemedlem om at han/hun/hen skal til sin første træning. Vi tager tilmelding til prøvetræninger ind i den digitale tidsalder, og overlader jer til det i er bedst til, nemlig at skabe et trygt og sjovt miljø, som man har lyst til at vende tilbage til. Okay det lyder fint nok, men hvad kan i ellers? Hvor er vi glade for at I spørger. Udover at have simplificeret tilmelding til prøvetræning, så gør vi det muligt at tilbyde digital tilmelding til prøvetræning direkte fra jeres egen hjemmeside. Ydermere kan vi gøre jeres prøvetræninger synlige i Googles søgemaskine og annoncere jeres træninger ud til jeres målgrupper (facebook, instagram, m.m.) og så kan vi tilbyde, at komme ud og lave videoer til jeres klub.

Det filosofiske hjørne

I Motivu tror vi på, at idrætsforeningerne har en større samfundsrolle end vi giver dem kredit for. Det er i idrætsforeningerne, at vi lærer at tage ansvar for vores handlinger, lærer at tingene ikke kommer af sig selv og at der skal være plads til alle. Det er der tiden og overskuddet, er til de børn, som har krudt i røven. Det er der, vi alle har muligheden for, at opleve succes, være en del af noget fælles og konkurrere på lige fod. Vi ved alle, at det er sundt at bevæge sig, men i idrætsforeningerne kan man kombinere det fysiske med det sociale. Det er her, vi kan møde folk fra andre skoler, med andre baggrunde end vores egen og hvor vi ikke skelner til andet, end hvorvidt folk er søde og rare. Målet for Motivu er, at endnu flere skal få øjnene op for disse fantastiske foreninger, men samtidig, at lette byrden for de ildsjæle hvis vigtigste opgave er, at organisere og skabe et trygt miljø for deltagerne. Men vores hold er jo kun for voksne, så er Motivu vel ligeglad med os? På ingen måde. Hvis der var noget vi lærte under corona nedlukningen, så er det, at vi er mere afhængige af det sociale, end vi gik og troede. At melde sig ind i en forening giver netop det sociale aspekt, vi har higet efter, men samtidig giver det at være fysisk aktiv også til dit mentale helbred. Man kommer i bedre humør af det, det giver bedre søvn og mere selvtillid. Det sociale i at være sammen om noget med andre, har så mange fordele, at det er svært at se hvorfor man skulle lade være. Samtidig viser vores tal, at når først man kommer ud i en forening og er med, er det svært at give slip på det igen. Det er ikke blot fordi sporten er sjov, men også fordi at vi i foreningerne har de ildsjæle, som gør det til et sjovt sted at være. At de mennesker som befinder sig ude i foreningerne, er nogen mennesker man har lyst til at bruge sin tid med. Så hvis vi skal prøve, at finde noget positivt ved pandemien, så er det, at flere mennesker har fået øjnene op for dette og nu er klar til at melde sig ind i en foreningen. Hos Motivu tilbyder vi en nem og simpel løsning til din forening, så dette kan lade sig gøre. Der er så mange frivillige, der gør en gigantisk indsats for at tingene køre i foreningerne, lad os hjælpe dem med en hjælpende hånd. Det er Motivus mission.